Problematiku modelování objektů souvisejících s chemií lze rozdělit do dvou částí. Za prvé je to modelování molekul
a za druhé potom modelování ostatních (obecných) modelů. Každý typ modelování potřebuje jiný software.
Softwaru pro modelování molekul lze na internetu nalázt ohromné množství. Některé programy jsou k dispozici zdarma,
jiné jen po zaplacení licenčního poplatku. Modely do této databáze byly vytvářeny v programu
Ghemical. Ovládání většiny těchto programů
je však velmi podobné. Většina obsahuje nabídku, z níž lze vybrat prvek, který je potřeba přidat do modelu. Dále obsahují
nabídku pro změnu typu vazby (jednoduchá, dvojná, trojná). Model se pak vytváří klepáním a tažením na pracovní ploše.
První atom se přidá klepnutím a další se poté navazují k už přidaným tažením myší. Není potřeba dávat si pozor na geometrii
vytvářené molekuly. Většina programů obsahuje funkci pro její optimalizaci. Stačí tedy molekulu vytvořit "od oka",
a poté provést optimalizaci geometrie. Model potom lze uložit buď do interního formátu programu nebo do některého z
univerzálnějších formátů, jako jsou PDB nebo MDL mol.
Pro vytváření obecných modelů opět existuje řada programů. Jedná se však většinou o programy značně drahé. Nejčastěji
jsou totiž používány pro tvorbu reklamních znělek, reklam v televizi, animovaných filmů a seriálů nebo filmových efektů.
Tyto programy jsou však také používány ve výzkumu, např. v archeologii. Vedle komerčních a velmi drahých programů zde
však existují i programy, které jsou přístupné zdarma, např. Blender.
Jde o program s funkcemi profesionálních balíků za cenu 0,- Kč. Další světlou vyjímkou je program
Cinema 4D, ve kterém byly vytvořeny všechny obecné modely do této
databáze. Výrobce Cinemy 4D totiž uvolnil verzi R6 CE, po bezplatné registraci, i pro komerční využití. Jediné omezení
této verze je maximální rozlišení výsledného renderu na 600x400 px. Program umožňuje práci se všemi hlavními metodami
tvorby modelu (NURBS, polygonální modelování, booleovské operace, křivky ad.). Popis tvorby je mimo rozsah tohoto webu.
Pro výuku tvorby lze doporučit některou z knih dostupných na českém trhu. Výsledný model lze opět uložit do interního
formátu programu nebo vybrat univerzálnější formát, např. VRML.
|